Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet är oerhört viktigt för inlärandet och även förebyggande vid Alzheimer!

2017-05-17 Insändare i Norra Skåne

Vi inom Hässleholms Fritid var själva med i ett projekt i vår kommun inom Sösdala skola ang. mer fysisk aktivitet i skolans värld ansvariga var Hässleholms lassarett . Liknande projekt som i Bunkeflo i Malmö.


I idrotten säger man att kondition och styrka är en FÄRSKVARA.

Så sant - så sant! 

Det innebär att man inte kan lägga av med att träna - kroppen skall hållas igång! Det ligger i våra gener!

Forskningen visar också att det förbättrar inlärningen med över 20% - så varför vänta?

HERREGUD – NÄR SKALL SKOLANS HÖGSTA POLITIKER, KOMMUNERNAS SKOLPOLITIKER OCH BESLUTANDE LÄRA SIG ATT SURFA, LÄSA OCH FÖRSTÅ?


Läser nu att Norrstrandsskolan i Karlstad gjort test med gympa varje dag för klass 9E.

Nu har de lärt sig att dessa bl a höjt sina betyg, skolkar mindre och har bättre sammanhållning.

DÄRFÖR SKALL NU DERAS SJUNDEKLASSARE FÅ MEST GYMPA AV ALLA SKOLBARN I HELA EUROPA.

Det tycker jag är helt rätt – det har jag tyckt långt före vi hörde talas om de dåliga PISA resultaten – DET ÄR BARA ETT FEL!


Naturligtvis skall detta schemaläggas redan från förskolan och genom hela skolsystemet!

Notera också - Detta kommer också att hjälpa alla lärare i deras kamp att få ut kunskap inom deras läsämnen!


*******************************************

När jag läste idrott på Bosöns idrottsinstitut gjorde jag tester på mig själv - jag gillade inte länglöpning så jag körde i stället intervaller 45/15 (sprang 45 sekunder, gick och kollade min puls under 15 sek. i 45 minuter=45 ggr.) med ca 70--80% hastighet.

Hastighet som räknats ut från ett ca 100%-igt max hastighetstest redan från slutet av 50-talet. Körde även kondition på sådant sätt för mina hockeyspelare som jag också testade 5 ggr under säsongerna med ergometer-cykeltester.


Jag fortsatte att träna med den formen av träning. Det innebar senare att jag inte hade några problem att hänga med när jag tränade med världslagen i Sovjet, Tjeckoslovakien, Tre Kronors sommarträningsläger på Bosön och NHL-lagen Boston Bruins, Detroit Red Wings och Pittsburgh Penguins under åren 1966-1968. Körde då naturligtvis även styrka, akrobatik och koordinationsträning.

*******************************************

GENOM MASSOR AV FORSKNING OCH GJORDA PROJEKT I SVERIGE OCH RUNT OM I VÄRLDEN KÄNNER VI REDAN TILL HUR VIKTIGT DET ÄR ATT VÅRA ELEVER FÅR SCHEMALAGD FYSISK AKTIVITET INOM HELA SKOLANS VÄRLD.


2015 GENOMFÖRDES EN SPECIELL HEARING FÖR FRÄMST SKOLPOLITIKER I SVT FORUM RUNT FRÅGAN - MEN VAD HAR DEWT GETT OSS TILL IDAG???


Ju mer vi förstår mekanismerna på djupet, desto bättre förstår vi att fysisk aktivitet inte handlar om att vara sportig.


Fysisk aktivitet är medicin för hjärnan, DET ÄR NÅGOT HELT AVGÖRANDE FÖR HJÄRNAN, säger psykiater och överläkare Anders Hansen till Vetenskapsradion. Han har också skrivit boken – Hjärnstark.


Forskningen visar också på en hel del andra mycket viktiga förbättringar, som också är viktiga i skolans värld,  ja, mycket viktiga i hela samhället, som att eleverna /arbetare m fl blir piggare, gladare, aktivare i att engagera sig och att minne, inlärning och koncentrationsförmåga också förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, att mindre stress-hormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn och att detta också ger:

  • Förbättrad psykisk hälsa och allmänt välbefinnande
  • Bättre självuppfattning och självförtroende
  • Ökad inlärningsförmåga
  • Stimulans i barns sociala och mentala utveckling
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Bättre samarbetsförmåga
  • Ökad energi och bättre sömn
  • Bättre kroppsuppfattning
  • Ett bättre mod
  • Bättre livskvalitet
  • höjd intellektuell kapacitet
  • Det är dessutom en hjälp till lärare framför allt i läsämnen


I forskningen redogörs också för vad som sker i kroppen och hur det kan komma sig att detta är en möjlig väg för att hjälpa eleverna till bättre betyg.

Återigen för femtioelfte gången!

Kan inte våra politiker surfa, läsa, förstå vad som står i forskningen är det därför det fortfarande görs enskilda projekt och testas på nytt?

Ovanstående gäller även Hässleholms kommuns - BUNs ansvar.

Ta tag i frågan – för fram frågan till beslut!


Eje Johansson,

Fd gymnastiklärare, fd fritidschef, fd ishockeytränare och spelare, ingått i Linneskolans programråd i Hässleholm och fortfarande utbildningsinstruktör inom ishockeyn

**************************************************

Ska dom nu börja käbbla om vem som först kom med förslaget om mer fysisk träning i skolan?

ATT BESLUTA ATT DET I HELA SKOLANS VÄRLD GÖRS EN SCHEMALÄGGNING SÅ ATT DEN KONDITIONSMÄSSIGA DELEN GÖRS VARJE SKOLDAG ÄR VIKTIGT! Visst har jag läst om att en s-politiker på högnivå sa att det INTE kommer att bli så. Tävlanom vem som tagitfram förslaget äroviktigt. Vem bryr sig om vem som startade – det allra viktigaste är vilka ser till att få fart på det förslag som framförs av forskningen just nu. Detta är så viktigt för våra ungdomar att det borde varit gjort för många, många år sedan.

Gå samman politiskt för en gångs skull. Notera att detta skall gälla hela skolan från förskolan och genom hela gymnasiet.

En annan viktig sak är att detta också skall schemaläggas och skall gälla hela skolsverige oavsett kommunala eller privata skolor.

Ju mer vi förstår mekanismerna på djupet, desto bättre förstår vi att fysisk aktivitet inte handlar om att vara sportig. Fysisk aktivitet är medicin för hjärnan, DET ÄR NÅGOT HELT AVGÖRANDE FÖR HJÄRNAN, säger psykiater och överläkare Anders Hansen till Vetenskapsradion. Han har också skrivit boken – Hjärnstark.


Forskningen visar också på en hel del andra mycket viktiga förbättringar, som också är viktiga i skolans värld, ja, mycket viktiga i hela samhället, som att eleverna /arbetare m fl blir piggare, gladare, aktivare i att engagera sig och att minne, inlärning och koncentrations-förmåga också förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, att mindre stresshormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn och att detta också ger:

  • Förbättrad psykisk hälsa och allmänt välbefinnande
  • Bättre självuppfattning och självförtroende
  • Ökad inlärningsförmåga
  • Stimulans i barns sociala och mentala utveckling
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Bättre samarbetsförmåga
  • Ökad energi och bättre sömn
  • Bättre kroppsuppfattning
  • Ett bättre mod
  • Bättre livskvalitet
  • Höjd intellektuell kapacitet
  • DET ÄR I OCH MED OVANSTÅENDE EN EXTRA HJÄLP TILL LÄRARE I FRAMFÖR ALLT LÄSÄMNEN.

Ta tag i frågan – för fram frågan till beslut!


Eje Johansson,

Fd gymnastiklärare, fd fritidschef, fd ishockeytränare och spelare, ingått i Linneskolans programråd i Hässleholm och fortfarande utbildningsinstruktör inom ishockeyn.


Nu har detta även bevisats i hjärnforskningen.


                                        * * * * * * * * * * * * * *

I boken "Hjärnstark" visar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken "Hälsa på recept", vilka mekanismer i din hjärna som omvandlar promenaden eller löprundan till inget mindre än en mental ”uppgradering”. Du får lära dig vad det beror på och du får konkreta tips på hur du ska röra på dig för att uppnå alla positiva effekter som forskningen har kunnat visa. Läs mer om boken Hjärnstark -

https://www.apotea.se/hjarnstark gclid=CjwKCAjw_MnmBRAoEiwAPRRWW-4F5LYcMpDgAL-vQZPL7CA161HTIqpFC3dQXT3rw75oa-jj-32OZBoCrfwQAvD_BwE.

 


Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans.


Man vet i dag att hjärnan är enormt föränderlig. Det bildas ständigt nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Allt du gör, till och med varje tanke du tänker, förändrar din hjärna lite grann. Och det gör i allra högsta grad även motion och träning.

När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten – till och med din personlighet och intelligens. Du tänker helt enkelt snabbare och kan lägga i en extra ”mental växel”, till exempel för att kunna koncentrera dig när det är stökigt omkring dig. Och alla som rör på sig får de här fördelarna, barn, vuxna och gamla.


I Hjärnstark visar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hälsa på recept, vilka mekanismer i din hjärna som omvandlar promenaden eller löprundan till inget mindre än en mental ”uppgradering”. Du får lära dig vad det beror på och du får konkreta tips på hur du ska röra på dig för att uppnå alla positiva effekter som forskningen har kunnat visa.

"Populärvetenskap när den är som bäst. Lättläst och fylld med överraskande nya forskningsresultat." Ingalill Mosander, Aftonbladet

"För första gången sedan jag var med i ”Let’s Dance” way back i tonåren har jag tränat regelbundet i 2 1/2 månad. Jag tror faktiskt att det kommer att hålla i sig. Jag har boken ”Hjärnstark” och författaren Anders Hansen att tacka för det. Det var kopplingen mellan hjärnan och träning som fick mig motiverad." Isabella Löwengrip


Vad händer inom skolvärld? Kommer ni att jobba för att införa mer schemalagd fysik aktivitet från förskolan och vidare genom hela skolvärlden? Det vore jättebra för såväl skoleleverna som för framtida folkhälsa. LYSSNA - https://www.facebook.com/larlabbet/videos/877140612437594/


Det handlar om att förbättra förutsättningarna för eleverna. . . .